5 juli 2021 | Writer: Jonne Roelofs
verontschuldigen zakelijk engels

Verontschuldigen doe je zo!

Jezelf verontschuldigen in het zakelijk Engels: iets wat veel mensen een lastige taak vinden, maar toch regelmatig moet gebeuren. Wist je dat de manier waarop jij je verontschuldigt een enorme invloed heeft op de manier waarop dit overkomt op degene waaraan je je verontschuldigt? Daarom is het belangrijk om bewust en actief te letten op de manier waarop jij je verontschuldiging formuleert, of je hem nou via een e-mail of face to face vertelt.

Dit is echter nog niet zo makkelijk. Een verontschuldiging maken op een goede manier in het zakelijk Engels is namelijk best een uitdaging! Het kan ongemakkelijk aanvoelen, en je wil niet zwakjes of onderdanig overkomen. Aan de hand van twee verschillende voorbeelden vertel ik je in dit artikel hoe je er juist voor kan zorgen dat je verontschuldiging krachtig en confident overkomt.

Voorbeeld 1. Plans can change

Plannen kunnen altijd veranderen. Verkooplanceringen kunnen worden uitgesteld. Een vergadering kan gecanceld worden, een levering is te laat, noem maar op. Wanneer hier een andere partij bij betrokken is, en jij deze op de hoogte moet brengen van de verandering, is de kans groot dat je het gevoel hebt dat je je moet verontschuldigen. In een geval als hierboven beschreven is het echter niet nodig dat jij je persoonlijk verontschuldigt. Hoe kan je hier nu een positieve draai aan geven? Focus je op een reflectie: hoe wordt je partner of cliënt beïnvloedt door het veranderde plan, en hoe kan jij hen hierin helpen? Lees het volgende voorbeeld maar eens:

Hi Larry, I’ve just heard that the sale launch had been postponed to the 28th, which is your free day. However, I hope you understand that we need you in the office that day in order to make the launch run smoothly. I’m sure this is a bit of a disappointment to you, however, we absolutely value your expertise and support in this. Would it be possible to reschedule your free time to another day of your choosing?

 In dit voorbeeld laat je duidelijk zien dat je reflecteert op hoe het veranderde plan invloed heeft op je partner. Daarnaast geef je duidelijk de waarde die je aan hem hecht aan, en bied je een mogelijke oplossing aan. Op deze manier hoef je niet expliciet een verontschuldiging aan te bieden, maar laat je door de manier waarop duidelijk merken dat je reflecteert en meedenkt naar een mogelijke oplossing. Dat komt sterk, empathisch en ook nog eens professioneel over!

Voorbeeld 2. Verantwoordelijkheid

Wanneer iets verkeerd gaat of misloopt en jij de verantwoordelijkheid draagt, is het wél belangrijk om expliciet je verontschuldigingen aan te bieden. De kracht zit hem dan juist in het duidelijk benoemen wat mis is gegaan en jouw aandeel hierin. Het is hierbij belangrijk om er niet omheen te draaien of om een excuus te bedenken. Het is namelijk veel belangrijker om te laten merken dat je over een oplossing hebt nagedacht, dan dat je blijft doorgaan op de reden waarom iets is misgelopen. Door jouw verantwoordelijkheid aan te geven straal je namelijk wederom kracht en professionaliteit uit. Lees het volgende voorbeeld eens:

Hi Pete, my sincere apologies for missing this morning’s meeting. I know I was supposed to present the new idea we’ve been working on. I did email the PowerPoint presentation to all attendees and I’ve put down my phone number in case anyone has a question. If there’s anything else I can do, please let me know.

 In het voorbeeld hierboven zie je dat het dus belangrijker is om te laten zien dat je hebt nagedacht over een mogelijke oplossing en deze ook in werking hebt gezet. De reden waarom iets is mislukt is hierbij een stuk minder belangrijk.

Heb je verder nog vragen over je op een professionele manier verontschuldigen in het zakelijk Engels? Laat een vraag achter in de reacties!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *