overtuigen in het engels

Overtuigen in het Engels: the basics

Overtuigen is een belangrijke skill in de zakenwereld. Er zijn genoeg banen waarbij het belangrijk is dat jij kunt overtuigen. Dat begint al bij het overtuigen van je baas dat je een promotie verdient. Of het overtuigen van klanten om jouw producten te kopen. Maar nu is het tijd voor een stap verder: kun jij ook overtuigen in het Engels?

BETER IN HET ENGELS COMMUNICEREN?

Ontdek hoe je je zakelijk Engels zo snel mogelijk up-to-speed krijgt voor jouw rol, functie en werksituatie.

Goed overtuigen betekent niet dat je mensen overhaalt tot ideeën waar ze niet achter staan. Nee, je overtuigt pas echt als mensen ook daadwerkelijk overtuigd zijn dat jouw idee het beste is. Dat is overtuigen met aandacht. En dat vereist goede communicatie en vaardigheden. Overtuigen in het Engels gaat daarom ook niet zomaar.

Waar overtuigen in het Engels begint

Eén ding staat vast: als jij je verhaal aan anderen opdringt, is het ontzettend lastig om hen te overtuigen. Het is beter om een stapje terug te doen en te beginnen met luisteren naar wat de ander wil. Je hebt dan direct de argumenten van de ander goed op een rijtje.

Dat betekent dat er bij overtuigen in het Engels twee uitdagingen liggen: allereerst moet je ervoor zorgen dat personen hun verhaal aan je vertellen en daarnaast moet je het begrijpen.

Om met de eerste stap te beginnen: daar zijn gelukkig een paar standaardzinnen voor. Stel je voor dat je met je team een gesprek hebt over het beste plan van aanpak. Uiteraard wil je jouw teamgenoten overtuigen van jouw plan van aanpak, maar niet voordat je hebt gevraagd wat hun ideeën zijn. Dat kan op de volgende manieren:

I’d love to get your thoughts on [how we should handle this project]. Would you please share them with me?
I know you’ll have some well-thought-out opinions on [how we should handle this project]. Are you open to discussing them?
This sounds like a topic you feel strongly about. It would be great to hear your reasoning.
Could you please walk me through your thought process?

Daarnaast moet je er natuurlijk voor zorgen dat je het verhaal van de ander begrijpt. Daar zijn helaas geen voorbeeldzinnen voor: daarvoor zul je zelf je Engels moeten verbeteren. Gelukkig zijn daar wel genoeg hulpmiddelen voor, bijvoorbeeld onze online audiotraining waarmee jij je woordenschat kunt verbeteren.

Vind raakvlakken

 

Mensen voelen zich in het algemeen fijner en veiliger bij mensen die op hun lijken, of die hen in ieder geval goed begrijpen. Probeer daarom in het verhaal van de ander op zoek te gaan naar onderwerpen waarbij je kunt inhaken. Een handige manier is om te letten naar de manier waarop de ander zijn of haar verhaal vertelt. Redeneren personen veel en leunen ze op feiten of argumenten? Leg jouw verhaal dan ook uit aan de hand van redenatie. Bij overtuigen in het Engels kun je daar de volgende woorden bij gebruiken:

analyze, calculate, conclude, compel, determine, discover, find, gauge, hypothesize, predict, reveal, think, validate, verify

Hebben je gesprekspartners het juist meer over emoties of gevoel? Gebruik dan woorden als deze:

believe, feel, guess, imagine, intuit, suppose, suspect

It’s all about YOU

 

Natuurlijk draait overtuigen voor jou om jouw verhaal. Maar anderen willen juist horen wat het voor hen betekent. Belangrijke woorden bij overtuigen in het Engels zijn dan ook you and your en geen I en my. Focus je in je verhaal op wat de ander aan jouw idee, product of dienst heeft.

Val op

 

Met de informatieoverload in de maatschappij van tegenwoordig moet je de aandacht trekken. Waarom is dít de beste keuze? Waarom moeten mensen dit kiezen? Je kunt verschillende Engelse woorden gebruiken om de aandacht te trekken. Je brengt bijvoorbeeld urgentie over met woorden als:

now, need, must, must not, don’t miss, latest, hurry

Of je creërt een connectie met lezers of luisteraars met:

join, help, discover, create, come along

Bij overtuigen in het Engels kunnen we ingaan op ontzettend veel dingen. Dit is nog maar de basis. Wil je er meer over weten? Laat het weten in de reacties, wellicht komt er dan een vervolgartikel!

Reactie of vraag? Dat kan hieronder.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *