31 oktober 2016 | Writer: Anneke Drijver

Van normaal Engels naar zakelijk Engels

Of er een verschil is tussen normaal Engels en zakelijk Engels? Absoluut. Voor elke (taal) situatie gelden andere regels en gebruiken. Tegen een kind praat je bijvoorbeeld anders dan tegen een volwassene. En je taalgebruik op werk verschilt waarschijnlijk van dat in de kroeg.

Gratis videotraining

Ontdek hoe jij je zakelijk Engels kunt verbeteren. Ik deel mijn 3 beste tips.

In het bedrijfsleven heeft Engels een grote rol doordat het wordt gebruikt om een brug te slaan tussen verschillende talen en culturen. Het gevolg hiervan is dat steeds meer mensen Engels op een hoog niveau beheersen. Een goede beheersing van het Engels is noodzakelijk: het is belangrijk dat er geen miscommunicatie ontstaat door verkeerd taalgebruik. Maar hoe switch je van normaal naar zakelijk Engels?

Zakelijk Engels heeft een heel andere vocabulaire dan normaal Engels. De onderwerpen die besproken worden gaan over productie, marketing, juridische regels en ga zo maar door. Deze gebieden kennen elk hun eigen jargon. Met puur de basis kom je er niet meer. Je zult je moeten verdiepen in specifieke zakelijke uitdrukkingen om gesprekken te snappen en een waardevolle bijdrage te kunnen leveren.

De overeenkomst tussen presenteren, het voeren van telefoongesprekken, leiden en participeren in vergaderingen en het maken van zakelijke afspraken? Op al deze fronten is spreekvaardigheid erg belangrijk. Je kunt hierbij denken aan zelfverzekerdheid, het gebruik van de juiste vertalingen en je uitspraak.

TIP: In het e-boek IMPRESS met je Engelse uitspraak lees je handige en effectieve tips om je uitspraak op een eenvoudige manier te verbeteren. Of volg een van onze zakelijk Engels cursussen.

Ook je manier van schrijven laat een indruk achter: gebruik je correct Engels om jezelf te omschrijven op je Linkedin-profiel? Hoe professioneel is Engels in je klantcontact? Foutloos Engels draagt bij aan je imago als betrouwbare business partner. Op het blog vind je verschillende schrijftips en in het e-boek IMPRESS met je Engelse e-mail lees je hoe je een goede Engelse e-mail opzet.

Om te bepalen welke vorm van zakelijk Engels je moet gebruiken, is het handig om jezelf de volgende vragen te stellen:

zakelijk engels

Stel, je krijgt een e-mail van een klant die een klacht heeft omdat hij het gebruik van je product niet snapt. Dan kun je de WIE – HOE – WAAROVER methode gebruiken om te beslissen hoe je deze e-mail beantwoordt:

Bij “Wie” bepaal je het niveau van formaliteit dat nodig is. Om de klant tegemoet te komen is het belangrijk om formeel en beleefd te blijven.

“Hoe” gaat over de manier van contact. In dit geval is dat een e-mail. Om professioneel over te komen, is het belangrijk dat je geen spel- of taalfouten maakt: het staat immers zwart op wit. De belangrijkste focus ligt dus bij een juist gebruik van de taal.

“Waarover” gaat over de inhoud van het bericht. Je moet een klacht afhandelen en uitleg verschaffen. De belangrijkste focus hierbij is weten hoe je beleefd overkomt in het Engels, duidelijke uitleg geven (dus geen specifieke vaktermen gebruiken) en uitzoeken welke woorden of zinnen je kunt gebruiken om jezelf vriendelijk op te stellen op een formele manier).

Hoe ga jij gebruik maken van de wie-hoe-waarover methode in je zakelijk Engels? Laat het weten in een reactie!

Reactie of vraag? Dat kan hieronder.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.