11 september 2017 | Writer: Anneke Drijver

Mini-woordenboek Engels voor HRM & Personeel en Organisatie

Ben jij werkzaam in HRM of Personeel en Organisatie? Of ben je als manager betrokken bij bijvoorbeeld het aannemen van personeel? Dan is dit artikel speciaal voor jou! Als jij regelmatig in contact komt met Engelse bedrijven is het handig om wat Engels voor HRM te kennen, zodat je de juiste termen kunt gebruiken. Of heb jij veel communicatiecontact in het Engels? Ook dan moet je weten wat de vertaling van diverse handelingen, functies of afdelingen in het Engels is om duidelijk over te brengen wat je bedoelt. Daarom, speciaal voor jou, een mini-woordenboek Engels voor HRM!

Mini-woordenboek Engels voor HRM

Soorten bedrijven

Partnership: een groep personen die samenwerkt als gelijken, bijvoorbeeld zoals bij een advocatenfirma. De partners delen de risico’s en de winst.
Public company (British)/Public Corporation (American): een naamloze vennootschap (NV)
Private company: een besloten vennootschap (BV)
Sole trader (British)/Sole proprietor (American):
een eenmanszaak, gerund door bijvoorbeeld een ZZP’er of een freelancer

Afdelingen binnen een bedrijf

Communications: communicatie ofwel alle promotionele activiteiten, met een sterke focus op PR (Public Relations)
Customer Service
: alle vormen van klantenservice, bijvoorbeeld Technische support.
Finance: alles op financieel gebied. Hierin bevinden zich vaak vele subdivisies, zoals Financial Control (ondersteuning en advies bij financiële vraagstukken) of Accounts and Payroll (de regelingen rondom salarissen)
Human Resources: alles rondom personeelsbeleid, personeelszaken en personeelsmanagement
Information Technology: ICT; het ontwikkelen en beheren van systemen, netwerken, databases en websites.
Legal: de juridische afdeling
Marketing: marketing
Operations
: alle interne processen binnen een bedrijf, zoals Logistiek.
Production: productie
Research and Development: onderzoek en ontwikkeling van nieuwe producten en technologische oplossingen
Sales: alles rondom verkoop of omzet

Functies, van hoog naar laag

Chief Executive Officer (CEO): de CEO runt het bedrijf
Chief … Officer: het niveau onder de CEO. De Chief … Officer rapporteert aan de CEO, de Chief Financial Officer (CFO) rapporteert bijvoorbeeld alles rondom de financiën aan de CEO.
Director / Head of … / Vice President (VP) …: op de puntjes kan de naam van de desbetreffende afdeling worden ingevuld. Stel, dit gaat over de sales, dan is het hoofd van die afdeling de Sales Director, Head of Sales of Vice President Sales
Manager / Officer / Coordinator (soms: Assistant/Deputy): deze personen rapporteren weer aan de directors, heads en VP’s.

Werknemers, aannemen en ontslaan

To find somebody a job: je contacten gebruiken om iemand een baan te bezorgen
To give someone notice:
iemand vertellen dat diegene zijn of haar baan gaat verliezen
To hand in (or give in) your notice:
je werkgever vertellen dat je het bedrijf gaat verlaten
To headhunt somebody:
iemand benaderen en een baan aanbieden omdat diegene je erg gekwalificeerd lijkt voor de baan
To lay off: iemand overbodig maken; iemand ontslaan
To make somebody redundant:
iemand ontslaan wegens economische redenen
To recruit people: mensen overhalen om voor je te komen werken
To sack someone: iemand ontslaan
Unfair dismissal: oneerlijk ontslag, ontslag zonder goede reden

Management

Aggressive management: vastbesloten zijn om te presteren en het gebruik van sterke methoden om succes te bereiken
Day-to-day management: de gewoonlijke, regelmatige kwesties van en bedrijf
Junior management:
een startersfunctie, het tegenovergestelde van senior management
Management team:
een groep managers
Middle management: het management tussen junior en senior in
Senior management [top management]:
de top binnen een bedrijf
Strategic management:
lange-termijn management binnen een bedrijf

Manieren van werken

Flextime: een flexibel systeem waarin werknemers kunnen variëren in hun start- en eindtijden
Roster: een lijst met wie waar en wanneer werkt
To work overtime:
overuren maken, meer uren maken dan het contract van je vereist
To work shifts: het werken in teams op verschillende tijden van de dag (en nacht)

Veranderingen in een bedrijf of organisatie

To demote: iemand een lagere positie in de organisatie geven
To enforce: een regel strenger opleggen zodat mensen zich aan een regel gaan houden
To promote
: promoveren, iemand verplaatsen naar een hogere positie in de organisatie
To relocate: verhuizen naar een nieuwe locatie
To renew: vernieuwen, door bijvoorbeeld een contract te verlengen of door iemand te vervangen
To replace: iemand vervangen
To restructure: een bedrijf of systeem op een nieuwe manier organiseren om het zo efficiënter te maken.
To retire: het stoppen met werken vanwege de leeftijd of vanwege ziekte

Vond je het mini-woordenboek Engels voor HRM handig? Bekijk dan ook onze mini-woordenboeken voor onderhandelen in het Engels, Engelse computertermen en Engelse productomschrijving.

Ik ben benieuwd wat je van het woordenboek Engels voor HRM vindt! Heb je nog mooie toevoegingen? Laat het me weten in een reactie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *