13 april 2020 | Writer: Jonne Roelofs
email antwoord ontvanger voorbeeldzinnen

I look forward to hearing from you… Maar dan anders!

Allereerst: Vrolijk Paasfeest of Happy Easter! Ondanks de aparte tijd die we momenteel met z’n allen doormaken, hoop ik dat je een fijn paasweekend hebt gehad. De blog van vandaag gaat in op iets waar we, vooral in deze tijd, veel mee te maken krijgen. Velen van ons zullen namelijk vooral vanuit huis werken op het moment. Dit betekent voor jou misschien ook wel dat je extra veel emails moet sturen. Normaal gesproken loop je met een prangende vraag het kantoor van je collega op, maar ook dat moet nu voornamelijk via de email gebeuren.

Stel, je hebt een belangrijke vraag of opmerking waar je zo snel mogelijk antwoord op wil krijgen van je Engelstalige collega. Hoe breng je dan in het Engels op een zakelijke manier over dat je graag zo snel mogelijk een antwoord zou willen ontvangen? De meest voor de hand liggende manier om dit te doen is: “I look forward to hearing from you!” Maar kan je deze zin wel in elke situatie gebruiken? En zijn er misschien andere mogelijkheden die beter gepast zijn?

“I look forward to hearing from you!” heeft een aantal voordelen: het is vriendelijk en iedereen kent het zinnetje wel. Ook geef je ermee aan dat je hoopt op een antwoord van de ontvanger van je email. Toch zitten er ook wat nadelen aan deze zin. Omdat de zin zo bekend is en vrijwel iedereen het gebruikt, klinkt het bijna als een standaard afsluiting van je email. Dit kan ervoor zorgen dat de ontvanger over de zin heen leest of het sneller negeert. Daarnaast kan het in sommige situaties zelfs een beetje opdringerig overkomen: mail me terug, want anders…! Daarnaast plaats je jezelf door het gebruik van deze zin in een soort ‘wachtende’ positie: het balletje ligt bij de ontvanger van de mail en jij moet wachten op een antwoord.

Zoals je ziet heeft het gebruik van de zin “I look forward to hearing from you!” redelijk wat nadelen. Daarom is het misschien slim om voor een andere variant te kiezen. Ik zet er een aantal voor je op rij!

1: Actie! Zorg dat jouw woordgebruik in de email die je stuurt ervoor zorgt dat de ontvanger actie onderneemt. Voorbeelden zijn: “What do you think of this new plan for the business? Let’s discuss it as soon as possible. Does Wednesday at 13h work for you?” of “Would you be able to give me some feedback on this idea before next Friday? Thank you!”

2: Vraag om feedback. Wanneer je geen specifieke deadline hoeft te hanteren, kan je je email ook afsluiten met een verzoek om feedback te ontvangen. Deze manier is iets rustiger dan het voorstellen van een specifieke datum. Dit kan bijvoorbeeld op de volgende manieren:  “I value your opinion, so could you let me know what you think?” of  “I am eager to hear what you think about the subject. Could you let me know?”

3: Heb je zo snel mogelijk antwoord nodig op jouw email? Eindig dan eens met: “I appreciate your quick response.” Hiermee geef je aan dat je verwacht dat de ontvanger zo snel mogelijk antwoordt op jouw email. Wil je op een nog duidelijkere manier overbrengen dat je écht zo snel mogelijk een reactie verwacht? Eindig je email dan met de zin: “I await your immediate response.” Bij een minder formele email kun je ook de volgende variant gebruiken: “Write soon!” Pas wel op: vooral de eerste twee mogelijkheden kunnen in bepaalde contexten opdringerig overkomen.

4: Wil je graag overbrengen dat je op de hoogte gehouden wil worden over de vorderingen van een bepaald project? Het is altijd goed om duidelijk te maken dat, zelfs nu je thuis zit, je graag geïnformeerd blijft over de gang van zaken. Soms zal het zelfs cruciaal zijn dat je op de hoogte gehouden wordt. Dit kan je aangeven met de volgende voorbeeldzinnen:  “Keep me informed of any updates.” of “It is crucial for me to receive an update as soon as possible.”

5: Als laatste kan je jouw email afsluiten met een zin die aangeeft dat je inbox altijd open staat als andere mensen jou nodig hebben. Dit kan je bijvoorbeeld doen door: “Always happy to hear from you!” Dit is wat informeler, en is vooral toepasbaar bij Engelstalige collega’s waar je veel contact mee hebt. Met deze zin geef je ook niet aan dat je een antwoord verwacht, dus gebruik hem alleen als je niet per se een antwoord nodig hebt.

Met bovenstaande voorbeeldzinnen kun jij weer even vooruit met het versturen van emails. Heb je zelf een zin die hier goed bij past, of heb je meer tips nodig? Laat een reactie achter!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *