Moet je binnenkort een belangrijke presentatie in het Engels geven? Naast het onder de knie hebben van de woordenschat en grammaticale regels om professioneel over te komen, is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je presentatie boeiend is voor je publiek. Hierbij zijn zowel presentatie-skills als skills om informatie juist over te brengen erg belangrijk. Of je enkel informatie moet geven of je publiek moet overtuigen, het beheersen van zulke skills is cruciaal voor een boeiende presentatie. Deze blog geeft je een aantal handige tips die je kunt gebruiken om je presentatie ijzersterk en boeiend te houden.

BETER IN HET ENGELS COMMUNICEREN?
Ontdek hoe je je zakelijk Engels zo snel mogelijk up-to-speed krijgt voor jouw rol, functie en werksituatie.
-
Make use of the imagination of your audience
Een goede tip is het gebruik maken van de fantasie van je publiek. Schets bijvoorbeeld een hypothetische situatie die relevant is voor de boodschap of het onderwerp van jouw presentatie. Vraag je publiek wat hun voorkeur, gedachtes, of ideeën zijn bij deze situatie. Wanneer je de situatie die je schetst goed hebt voorbereid en uitgewerkt is de kans groot dat het publiek vanzelf bij het onderwerp of de boodschap van jouw presentatie belandt. Op deze manier laat je je publiek niet alleen nadenken over jouw hoofdargumenten, je laat je publiek de relevantie van jouw boodschap inzien. Reken maar dat jij ze op deze manier overtuigt!
-
Ask questions
Natuurlijk is het zo dat jij de presentatie geeft, maar dit hoeft niet te betekenen dat jij de enige spreker bent. De mensen in je publiek hebben vast en zeker ook een mening en ideeën over de onderwerpen die jij aan bod brengt. Gebruik dit! Je kan je publiek namelijk erg gemakkelijk vragen stellen. Dit is tevens een win-win situatie: niet alleen ontvang jij informatie over hoe je publiek denkt over de boodschap van je presentatie, actief vragen stellen zorgt er ook nog eens voor dat jouw publiek met hun gedachten bij de presentatie blijft! Het is echter wel belangrijk om ervoor te zorgen dat je presentatie geen discussie of debat wordt. Dit valt te voorkomen door doelgerichte vragen te stellen, en zelf een naam te noemen van degene van wie je graag antwoord wilt.
-
Not the ‘what’, but the ‘why’
Focus je je tijdens je presentatie niet op de ‘wat’, maar op de ‘waarom’. Soms hoef je een bepaalde boodschap niet expliciet uit te leggen of te vertellen wat het precies inhoudt. Focus je in plaats daarvan eens op de ‘waarom’. Waarom is jouw boodschap bijvoorbeeld belangrijk? Wat is de reden dat je een bepaald plan door wilt zetten? Waarom past jouw boodschap of argument goed bij jullie bedrijfsvisie? Leg je publiek niet uit ‘wat’ je doet, maar ‘waarom’ je het doet.
Door het toepassen van deze drie tips komt jouw presentatie vast en zeker ijzersterk over. En dat is natuurlijk precies wat je wil: dat jouw boodschap goed overgebracht wordt. Ben je na het lezen van dit artikel nog niet overtuigd dat je ervoor kan zorgen dat jouw presentatie overkomt zoals je eigenlijk zou willen, of heb je binnenkort een belangrijk event of bijeenkomst waar je de zenuwen van krijgt? Dan is onze training Bite Size English Boost: Big Event misschien wat voor jou. Tijdens twee sessies van twee uur bereiden wij jou voor op het moment zodat je niets anders hoeft te doen dan te focussen op je boodschap en te stralen! Benieuwd naar meer informatie? Klik dan op deze link.
Heb je zelf een handige tip die je toepast wanneer je een presentatie moet geven, of heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Laat dan een reactie achter!