Small talk is een essentieel onderdeel van Engelstalige gespreksvoering in de zakenwereld. Dat heb ik je in eerdere blogs en podcasts ook al wel verteld. Het komt namelijk vaak voor dat je, net voordat een vergadering begint, rond de vergadertafel zit en er een kort gesprekje op gang komt. Ook is het beleefd om internationale zakenrelaties of Engelstalige collega’s die je niet goed kent te verwelkomen met een vriendelijk gesprekje, wat niet direct over werk gerelateerde onderwerpen gaat.
Gelukkig is small talk redelijk laagdrempelig, maar… dan is het wel belangrijk dat je de ongeschreven regels van Engelse small talk goed kent. Je moet namelijk wel weten wat je wel of juist beter niet kunt doen en zeggen tijdens zo’n gesprekje.
In dit artikel vertel ik je alle ins and outs van de ongeschreven regels van Engelse small talk, zodat je zeker weet dat je ook small talk op een professionele wijze kunt toepassen bij jouw business English skills!
De 4 ongeschreven regels van Engelse small talk
1. Stel open vragen
Open vragen zijn namelijk echt de key van een smalltalkgesprek. Zorg dat je zelf niet alleen met ‘ja’ of ‘nee’ antwoord op een vraag, maar creëer ook door middel van je vraagstelling ruimte voor je gesprekspartner om een langer antwoord te kunnen geven. Op die manier hou je het gesprek lopend!
2. Vermijd bepaalde onderwerpen ten alle tijden
Sommige onderwerpen zijn echt, maar dan ook echt, een no-go bij Engelstalige small talk. Zo heb je het niet over religie of iemands financiële situatie. Die onderwerpen liggen namelijk gevoelig, waardoor je een ontspannen sfeer kunt creëren die de rest van het gesprek beïnvloedt. Begin ook niet over politiek. Dit is namelijk een onderwerp wat tot verhitte discussies kan leiden. Ga ook niet in op ziekte of de dood en de leeftijd en het uiterlijk van je gesprekspartner. Het is juist belangrijk om het luchtig te houden en om beleefd te blijven! Als laatste is het een no-go om te roddelen. Dit zet jou niet alleen in kwaad licht, maar is ook totaal niet professioneel. Op die manier kom je onbetrouwbaar over, en dat is natuurlijk geen goede basis om een zakenrelatie op te bouwen.
3. Overeenkomsten
Ga in op onderwerpen waar jij én je gesprekspartner iets van afweten. Je wil natuurlijk niet eindeloos doorbabbelen over jouw grote hobby of passie, terwijl je gesprekspartner verveeld naar de klok zit te kijken. Zorg daarom voor een gespreksonderwerp waar jullie beiden over kunnen meepraten om goede gespreksvoering te bevorderen!
4. Vraag door
Hiermee toon je namelijk interesse in je gesprekspartner én houd je het gesprek op gang! Jullie leren elkaar op deze manier beter kennen en de kans is groot dat jullie vervolgens op overeenkomsten stuiten waardoor jullie band bevorderd wordt.
LEES MEER OVER: