business writing

Business Writing Tips

Welke internationale functie je ook bekleedt, je zal altijd in aanraking komen met zakelijk schrijven. Of dit nu een e-mail of een rapport is, het is belangrijk dat je dit goed aanpakt. In dit artikel geef ik je 6 tips hoe jij je business writing kunt verbeteren.

Ben je een echte pro of is je Engels maar zozo?

Zakelijke correspondentie

 

Simplicity is key

Het belangrijkste is natuurlijk dat je boodschap aankomt. Gebruik daarom niet te veel ‘dure’ woorden en moeilijke termen of constructies als een aantal simpele, duidelijke woorden ook volstaan. Lees op het einde alles nog eens goed door en delete alle overbodige woorden en jargon termen die niet duidelijk genoeg zijn. Geloof me, dit komt de helderheid van jouw bericht alleen maar ten goede.

Wees doelgericht

Voorkom vaag taalgebruik en kom meteen ter zake. Gebruik bijvoorbeeld geen vage constructies zoals ‘the current situation’, maar leg exact uit wat er aan de hand is. Let er echter wel op dat je beleefd blijft en niet te direct in je taalgebruik wordt. Lees daarvoor eens het artikel How to be Polite om dit te voorkomen.

Kies actief boven passief

Gebruik de actieve werkwoordsvormen in plaats van passieve werkwoordsvormen waar dit kan. Dit zorgt ervoor dat je tekst levendiger en energieker overkomt. Bijvoorbeeld: the decision to fire John was made by the board of directors (passief) vs. the board of directors made the decision to fire John (actief).

Gebruik de juiste voornaamwoorden

Let goed op dat je de juiste voornaamwoorden gebruikt. Hiermee bedoel ik niet alleen dat je erop moet letten dat je een man of vrouw juist aanspreekt, maar ook dat je goed naar jezelf verwijst. Wees ook niet bang om ‘me’ te gebruiken. Er wordt nog te vaak myself gebruikt terwijl dit juist niet formeler of belangrijker overkomt zoals men denkt. Bijvoorbeeld: could you send the report to Jack and myself vs. could you send the report to Jack and me. Myself zou je ook niet gebruiken in een zin zonder naar een ander persoon te verwijzen, ‘could you send it to myself’ klopt namelijk niet.

Grammatica

Uiteraard is het ook belangrijk om goed op je grammatica gebruik te letten. Één van de meest gemaakte fouten in business writing is bijvoorbeeld het niet overeenkomen van het onderwerp en het werkwoord. Hiermee bedoel ik dat er vaak een enkelvoudig werkwoord voor een meervoudig onderwerp wordt gebruikt en andersom. Let dus goed op of het aantal van het onderwerp overeenkomt met het aantal van het werkwoord. Zo gebruik je bijvoorbeeld een enkelvoudig werkwoord na: each, either, everybody, everyone, neither, nobody en someone.

Spelling

Een andere veelgemaakte fout is het onjuist spellen van woorden zodat ze een andere betekenis krijgen. Een bekend voorbeeld hiervan is het verwarren van het woord ‘effect’ met ‘affect’ en andersom. Zo is effect een zelfstandig naamwoord dat resultaat betekent en affect is een werkwoord met de betekenis beïnvloeden. Zoek het bij twijfel dus altijd even op in een (online) woordenboek. (bijvoorbeeld bab.la.)

Heb jij nog een goede tip, bijvoorbeeld een link naar een ander woordenboek, laat het ons hieronder weten.

🚀 Hoe kun je jouw zakelijk Engels SNEL professionaliseren?

Let us help! Wij leren je graag hoe je beter in het Engels kunt communiceren. Met meer gemak, impact en zelfvertrouwen. Wil je weten hoe? Neem dan snel een kijkje bij ons praktijkgerichte aanbod. Volg de link naar alle: zakelijk Engels trainingen. Of maak direct een – vrijblijvende – afspraak door hier te klikken.

Reactie of vraag? Dat kan hieronder.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *