31 mei 2021 | Writer: Jonne Roelofs
Business English Emailing

Business English Emailing (part 1)

Business English Emailing

Vaak wordt e-mailen als een makkelijkere vorm van communicatie gezien in vergelijking tot gesproken communicatie. Je kan namelijk langer nadenken over welke woorden je gebruikt, de zinsbouw, welke grammatica je toepast, en hoe je wil dat een bepaalde boodschap overkomt. Toch is een professionele zakelijke Engelse e-mail schrijven een skill die je moet leren. In een reeks artikelen ga ik je een groot aantal handige hulpzinnen aanreiken die je kunt gebruiken bij het opstellen van een zakelijke Engelse email. Deze zijn per thema geordend, zodat je een handig overzicht kunt creëren die je telkens opnieuw kunt gebruiken. Reken maar dat jij hierna Business English Emailing op aan jouw skills kunt toevoegen!

Voordat ik begin met de Engelse hulpzinnen, geef ik je een overzicht van hoe een professionele Engelstalige e-mail is opgebouwd. Dit overzicht kan je gebruiken om na te gaan of jouw zakelijke Engelse e-mail elk onderdeel daadwerkelijk bevat.

Het kan soms lastig zijn om te variëren in je taalgebruik bij een professionele zakelijke Engelse e-mail. Toch wil je voorkomen dat elk mailtje als standaard klinkt omdat je altijd dezelfde zinnen gebruikt. Daarom geef ik je per onderdeel een aantal hulpzinnen die je kunnen helpen, beginnend met het openen van een e-mail.

Opening Lines

 Met een vriendelijke openingszin laat je zien dat je interesse hebt in de ontvanger van jouw e-mail. Dit komt aardig en sociaal over, waardoor je een bepaalde toon zet voor de rest van jouw e-mail. Daarnaast is een vriendelijke opening bevorderlijk voor het onderhouden van je zakenrelaties. De onderstaande voorbeeldzinnen kan je gebruiken voor jouw vriendelijke openingszin:

I hope you had a great week.
I hope you had a good trip.
It was a pleasure to meet you last Thursday.
It was great to see you yesterday.
I’m glad we had a chance to chat last week.
I hope this email finds you well.
I hope you are well.

 Vervolgens is het belangrijk om aan te geven waarom je een email schrijft. Het is slim om dit in de opening van jouw email te doen, zodat de ontvanger meteen een beeld heeft wat er van hem of haar verwacht wordt. Dit kan je bijvoorbeeld op de volgende manieren doen:

I am writing you to inform you about […]
I am writing to you with regards to/concerning […]
This email serves as a quick note/reminder […]
I am writing this email to enquire/ask/let you know/confirm/check/invite/update you […]
I am contacting you to […]
Might I take a moment of your time to […]
I wanted to let you know that […]

Daarnaast kan het zijn dat je niet het email contact begint, maar dat je antwoord op een bepaalde email die je hebt gekregen. Hier volgen een aantal passende manieren om aan te geven dat je op een eerdere e-mail zult gaan antwoorden:

I just received your email about […]
I just got your request for […]
As you asked, here is […]
Thank you for your email about […]
Thank you for your feedback on/your invitation/your suggestion.
Thanks for asking.
Thank you for getting back to me so quickly.

In de volgende artikelen zal ik verder ingaan op de hoofdtekst van een e-mail, en geef ik aan hoe je een e-mail het beste kan afsluiten. Heb jij andere vragen over het opstellen van een zakelijke Engelse e-mail? Laat gerust een reactie achter!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *