Stel, er gaat iets mis. Of dit nu een catastrofale fout is of een misverstandje, er zal voor gezorgd moeten worden dat dit niet nogmaals gebeurt of wordt opgelost. Dus ga je in gesprek en geef je negatieve feedback waar nodig. Uiteraard wil je ervoor zorgen dat deze feedback opbouwend is en dat je medewerkers of klanten begrijpen wat je wilt dat er verandert, maar ook dat ze zich gewaardeerd en begrepen voelen. In het Nederlands weet je precies hoe dit moet, maar hoe geef je negatieve feedback in het Engels
In dit artikel heb ik voor jou een aantal do’s en don’ts op een rijtje gezet. Het geven van (negatieve) feedback is erg persoonlijk en verschilt per situatie, dus dit zijn algemene tips. Er staan wel een aantal handige voorbeeldzinnen bij die je kunt gebruiken om je feedback zo positief mogelijk over te brengen, zonder dat de feedback verloren gaat.
Zo geef je negatieve feedback in het Engels
DON’TS bij negatieve feedback
Vermijd het woordje ‘but’
Je wilt natuurlijk oprecht overkomen als je feedback geeft en een positieve sfeer creëren. Wat je helemaal niet wilt, is dat iets wat je als positief bedoelt, als negatief wordt ervaren. Gebruik daarom nooit een ‘yes, but’ constructie. Bijvoorbeeld:
‘Ellen, you have worked really hard on the Company X report, but [punt van kritiek]’
‘But’ duidt op deze manier een tegenstelling aan, net zoals de woorden ‘although’ en ‘however’. Wat je dus eigenlijk zegt, is dat alles wat je voor de ‘but’ zei niet waar is, in plaats van dat je wou laten zien dat je deze persoon waardeert.
Vermijd ‘need to’ zinnen
Zinnen met ‘need to’ geven geen feedback, maar zeggen alleen dat iets niet goed was. Bijvoorbeeld:
‘George, you need to spell check your reports and you need to turn them in on time.’ This message is not really performance feedback.’
Deze zin impliceert wel dat George iets niet goed deed, maar niet wat. Deze ‘feedback’ is dus onduidelijk en zal op den duur niets oplossen.
It implies that Jane did not do something well with her reports, but it doesn’t report exactly what happened. Providing clarity on what occurred is the aim of feedback.
DO’S bij negatieve feedback
Helderheid
Zorg ervoor dat de feedback helder is. Waar zit het probleem, hoe is het probleem ontstaan en hoe kan het voorkomen worden? Dit is een proces die je vaak samen met de desbetreffende medewerker aangaat Zo voelt deze zich betrokken en gewaardeerd. Je bereikt dit door bijvoorbeeld een aantal van de volgende vragen te stellen:
‘What happened?’
‘How did that happen?’
‘What was your thought process?’
‘Why do you approach this situation in this way?’
‘What do you think could use improvement?’
‘How can you/we prevent that outcome in the future?’
‘How could we have done better?’
‘How can I have done a better job of helping you?’
‘What do you need from me in the future?’
Focus met ‘I’
Het klinkt misschien onnatuurlijk, maar het gebruik van ‘I’ zinnen helpen bij het geven van opbouwende kritiek. Het helpt namelijk om je op het probleem te focussen en er specifiek op in te gaan, in plaats van de persoon zelf aan te vallen. Voorbeelden zijn:
‘I have observed, …’
‘I have noticed, …’
‘I have seen, …’
Meer handige zinnen
‘I’d like to give you some feedback about your presentation, is that okay with you?’
‘Do you mind if I share some feedback with you that I think will help you be more effective?’
‘you’re a good salesman, so I’m sure you see the need to be more patient with customers.’
‘Hank, when you cut Alex off in the meeting, I noticed he looked irritated and he didn’t speak up for the rest of the meeting. When you don’t hear a person out, they will probably feel disrespected and no longer want to contribute. When the entire team doesn’t feel safe to contribute, our performance will suffer.’
LEES MEER OVER: