12 mei 2014 | Writer: Anneke Drijver

5 tips om te krijgen wat je wilt

Er komt altijd een moment op het werk dat je iets van iemand wilt, of het nu van je klant, of van een leverancier is, van een collega of misschien wel van je baas. Op zo’n moment is het heel belangrijk dat je niet alleen weet wat je precies wilt vragen, maar ook hoe en op welke toon. Dit zal de kans om te krijgen wat je wilt aanzienlijk vergroten. Bovendien zijn wij in het Nederlands nogal direct en in het Engels wordt dat niet altijd op prijs gesteld.

Tip 1
Schrap de woorden ‘I need’ uit je vocabulaire
Als je het er altijd maar over hebt wat je nodig hebt (need) kun je bazig klinken, maar mensen ook beledigen. Gebruik in plaats daar van liever zinnen zoals ‘Could you please…?’ en ‘Would you be able to…?’ dat zijn veel nettere manieren om je verzoek kenbaar te maken.

Tip 2
Stel geen eisen
Vermijd de gebiedende wijs als je iets vraagt. Als je ‘Give me a new phone’ tegen je baas zegt, zal hij dat niet leuk vinden. Leid je vraag beleefd in, zeg bijvoorbeeld ‘I’d like to request a new phone’. Of gebruik ‘appreciate’, ‘I’d appreciate it if you could give me your advice.’

Tip 3

Doe geen veronderstellingen
Als je een goede relatie hebt met een klant, ben je misschien tijdens een vergadering geneigd te zeggen, ‘I’m going to leave a bit early today.’ Maar ga er niet klakkeloos van uit dat jouw klant dit niet vervelend vindt. Vraag in plaats daarvan. ‘Would it be OK if I slipped out a bit early today?’ of, nog beleefder, ‘Would you be opposed to my taking off around 2:15?’ Het is handiger om op zo’n wijze om toestemming te vragen.

Tip 4
Beschuldig niet
Wanneer een leverancier je vriendelijke verzoek om input vergeten lijkt te zijn, beschuldig hem of haar dan niet door te vragen ‘Where are those figures I asked for?’ om diegene er aan te herinneren. Maar gebruik liever een niet niet-bedreigende zin, bijvoorbeeld ‘I was wondering if you’ve had the chance to calculate those figures.’ Dat is een vriendelijke manier om de leverancier te herinneren aan je verzoek.

Tip 5
Probeer het een tweede of derde keer
Als een klant jouw verzoek heeft afgewezen, geef het dan niet zo maar op. Als je werkelijk het gevoel hebt dat jouw verzoek waardevol en juist is, zet je argumenten dan op een rijtje en zeg: ‘Please reconsider my request.’

Heb je nog een aanvulling op bovenstaande lijst? Deel je tip dan hieronder met de andere lezers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *